نوعی روزه داری متناوب انتخاب خوبی برای زنان مبتلا به دیابت بارداری پس از زایمان است

اول  نوامبر 2021- کاهش وزن پس از دیابت بارداری می تواند از بروز دیابت نوع 2 جلوگیری کند. با این حال، یافتن موثرترین راه برای کاهش وزن و حفظ آن می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص برای مادرانی که نوزاد تازه متولد شده دارند. اکنون، تحقیقات جدید دانشگاه استرالیای جنوبی نشان می‌دهد که رژیم روزه‌داری متناوب 5:2 یا رژیم غذایی متناوب به همان اندازه مؤثر است که یک رژیم معمولی محدودکننده انرژی، و به زنان امکان انتخاب و انعطاف‌پذیری بیشتری را برای کاهش وزن می‌دهد.

رژیم غذایی 5:2 اجازه می دهد تا پنج روز غذای معمولی در هر هفته بخورید، در حالی که به طور قابل توجهی کالری را در دو روز در هفته محدود می کند، برخلاف یک رژیم غذایی معمولی که نیاز به محدودیت انرژی متوسط ​​روزانه دارد.

در سطح جهانی، از هر پنج بارداری، یک مورد تحت تاثیر دیابت بارداری قرار می گیرد و این زنان ده برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده هستند. زنانی که دیابت بارداری داشته و همچنین دارای اضافه وزن هستند، حتی در معرض خطر بیشتری می باشند. دیابت نوع 2 پیامدهای مادام العمری دارد و می تواند منجر به بیماری های مزمن دیگری مانند بیماری قلبی و سرطان شود.

محقق ارشد، دکتر کریستی گری از UniSA، می گوید: این یافته بسیار مورد استقبال زنانی قرار خواهد گرفت که به دنبال کاهش وزن هستند.

او افزود: دیابت بارداری سریع ترین رشد را در میان انواع دیابت در استرالیا داشته است و 15 درصد از بارداری ها را تحت تاثیر قرار می دهد.تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم برای مدیریت دیابت بارداری، توصیه می شود، با رژیم های محدود کننده انرژی روزانه یا رژیم هایی که کالری را 25 تا 30 درصد کاهش می دهند که رایج ترین استراتژی برای کاهش وزن و پیشگیری از دیابت هستند. با این حال، مشکل اینجاست که مادرانی که اخیرا صاحب فرزند جدید شده اند، اغلب خود را در اولویت مراقبتی قرار نمی‌دهند، آنها با خستگی دست و پنجه نرم می‌کنند و مسئولیت‌های خانوادگی زیادی به عهده آنها است، بنابراین وقتی نوبت به کاهش وزن می‌رسد، بسیاری از آنها به سختی به رژیم کم کالری پایبند می مانند.

رژیم 5:2 ممکن است گزینه راحت تری باشد. از آنجایی که فقط طی دو روز در هفته کالری دریافتی را کاهش می دهد، برخی از زنان ممکن است راحت تر آن را انتخاب و به آن پایبند بمانند، برخلاف رژیم غذایی کم کالری که نیاز به مدیریت مداوم دارد.

در این تحقیق اثرات رژیم غذایی 5:2 (پنج روز غذا خوردن عادی و دو روز با 500 کالری) و رژیم غذایی محدود کندده ی مداوم انرژی (1500 کالری در روز) بر کاهش وزن و نشانگرهای خطر دیابت در زنانی با سابقه قبلی تشخیص دیابت بارداری، بررسی گردید. هر دو رژیم هر هفته حدود 25 درصد انرژی را محدود می کردند.

دکتر گری گفت: تحقیقات ما نشان داد که رژیم غذایی 5:2 در کاهش وزن زنانی که به دیابت بارداری مبتلا بودند، به اندازه ی رژیم غذایی با محدودیت انرژی مداوم موثر است، که بسیار عالی است، زیرا انتخاب و کنترل بیشتری را برای زنان فراهم می کند. البته توصیه می کنیم که زنان قبل از شروع این نوع رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنند تا از مناسب بودن این رژیم برای خود مطمئن شوند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/11/211101105412.htm